social

Keletas šią vasarą atliktų tyrimų patvirtino tai, ką aktyvesni interneto vartotojai gerai žino ir stebi kasdien – interneto vartojimas naujienų skaitymui nuolat didėja. Ypatingai sparčiai auga jaunųjų skaitytojų ir žiūrovų grupė. Naujienų svetainė Delfi.lt dar birželį rašė apie „Mediaskopo“ tyrimus, rodančius, jog 16-26 metų amžiaus grupėje dažniausias naujienų šaltinis yra internetas – naujienų svetaines kasdien aplanko 8 iš 10-ies apklaustųjų, o televizorių įsijungia vos pusė, radiją – 4 iš 10.

Gegužę paskelbti interneto vartotojų Jungtinėje Karalystėje tyrimai patvirtina šią tendenciją: naujienų internete skaitymas išaugo nuo 7 milijonų valandų per mėnesį iki 22 mln. valandų (40 tūkst. vartotojų grupėje). Tačiau jei Lietuvoje didelė dalis skaitytojų vis dar renkasi naujienų svetaines, tai JAV, Jungtinėje Karalystėje ir kitose Vakarų šalyse kasdien didesnė dalis žinių plinta per socialinius tinklus ir susijusias tarnybas bei programas. Socialinių tinklų ir tinklaraščių dalis, pasak „UK Online Measurement Company“, siekia 22,7% viso interneto vartojimo laiko. Per pastaruosius trejus metus ji padidėjo 159 procentais. Palyginimui el. paštas užima 7,2% laiko, žaidimai – 6,9%, portalai ir naujienų svetainės kartu – 6,8%. Santykinai naujas dalykas – naujienų programinė įranga jau atsiriekė 3,4% auditorijos dėmesio.

Labai sparčiai auga ir interneto konkurencija tradicinei televizijai. Nors šiandien pagal dėmesio dalį, naujienų ar pramoginių laidų vaizdo įrašai nė iš tolo negali lygintis su transliuojamaja televizija, 52% metinis auditorijos augimas leidžia JAV tyrimų bendrovei „The Diffusion Group“ teigti, kad interneto TV pralenks tradicinę vos po 10 metų.

Tie 10 metų skaičiuojami pagal šios dienos technologijas. Transformacijos spartą gali labai padidinti naujos, šiandien dar nė nepaplitusios technologijos. Viena jų, bendruomeniniai interneto tinklai, iš esmės keičia žmonių naujienų srauto sudėtį, nors paplito vos prieš metus–du. Tinklaraštis „Mashable“ rašo, kad Jungtinėse Valstijose jau šiandien trys ketvirčiai naujienų internete į skaitytojo akiratį patenka jau perfiltruotos, atrinktos, komentuotos ir įvertintos kitų socialinio tinklo dalyvių.

Šiam fenomenui skiriama per mažai dėmesio, nors jo poveikis žinių sklaidai ir jų efektyvumui yra itin svarbus. Pabandykime socialinio tinklo poveikį žiniasklaidai palyginti mintyse su tariama spaudos iškarpų tarnyba, kuri aprūpina 75% gyventojų jos atrinktomis žiniomis. Kartu su socialinių tinklų kaip žiniasklaidos filtro augimu ėmė rastis ir specializuotų programų, skirtų filtro praleidžiamo srauto skaitymui. Tokios programos, kaip „Pulse“ ar „Flipboard“ surenka nuorodas į naujienas iš viso vartotojo socialinio tinklo ir sudeda jas į patogų skaitymui daugiaterpį personalizuotą leidinį, kurio kiekvienas „numeris“ kiekvienam žmogui yra skirtingas ir priklauso tik nuo to, ką rekomenduoja skaitymui ar peržiūrai draugai.

Šiandien tas srautas yra sijojamas per kiaurą rėtį – „Mashable“ pažymi, kad žinių patikimumo ir pasitikėjimo jų kuratoriais matavimo įrankių stoka lemia gausų, bet santykinai nekokybišką produktą. Tačiau vartotojus, sprendžiant iš spartaus tokių programų populiarėjimo, tenkina ir toks. Gali būti, kad reitingavimą teks kurti patiems socialiniams tinklams ar žiniasklaidos priemonėms, kurių publikacijos sudėlioja žmonių dienos naujienų mozaiką.